viernes, 10 de septiembre de 2010

El projecte educatiu: 1. Prolegòmens a un projecte/una política educativa

A diferència d’altres àmbits, com l’economia, la defensa o la salut, el concepte de projecte/política educativa no està prou clarificat. Abans de fer una retirada “in pensione”, en llenço a escriure algunes reflexions en aquest quadern de camp en relació amb allò que entenc per projecte educatiu/política educativa i, fins i tot, goso fer algunes propostes sobre els elements que, al meu entendre, haurien de conformar el projecte/la política educativa.

Començo per llistar algunes qüestions prèvies que caldria considerar:
1. El projecte educatiu es limita a les polítiques educatives, o aquestes s’emmarquen en un context organitzatiu, ideològic, financer, legal..., que ha de contribuir a la seva definició?
2. L’organització jeràrquica de l’educació afavoreix el desenvolupament d’una política educativa “de qualitat” o cal un grau d’autonomia dels actors i agents?
3. L’actual discurs tecnocràtic sobre el rendiment, basat només en les competències, ha de ser el pal de paller del projecte educatiu, o cal posar en qüestió aquest principi i fonamentar-lo en què?
4. El projecte educatiu hauria d’ocupar-se prioritàriament de la transmissió de coneixements i habilitats, o bé és precís replantejar profundament els continguts curriculars i les metodologies didàctiques i pedagògiques?
5. És suficient que el projecte educatiu es limiti a l’aportació dels coneixements necessaris per decidir i jutjar, o ha d’ampliar el seu camp d’acció fins desenvolupar la persona de manera integral?
6. [Per tant] Cal continuar jutjant la política educativa tan sols a la llum dels resultats quantitatius assolits, o és convenient mesurar la “qualitat total” del projecte educatiu?
7. El projecte educatiu s’ha de veure condicionat pel context vigent “d’angoixa escolar”, de competició generalitzada, de jerarquització socioeconòmica..., o hauria de gaudir d’una política educativa aliena a aquests condicionants i de quins?
8. El projecte educatiu ha de ser reactiu a llistats i rànquings, puntuals i traumàtics, o ha de vetllar per distanciar-se del moment?
9. Considerem que les polítiques educatives han de continuar sent en essència el reflex del desig d’un conseller/ministre, d’un partit polític/grup de pressió, o fóra necessari que la matèria educativa emergís d’un acord entre experts (docents i no docents)?
10. El projecte educatiu és sostenible sense una política de personal concertada amb els objectius i continguts del projecte, o requereix d’una acció decidida de posada al dia organitzacional, didàctica i pedagògica dels docents?

Lògicament, també seria necessari definir de manera acurada el marc d’equitat i igualtat d’oportunitats en el qual cal desenvolupar el projecte/política educativa.