L’avaluació de la formació professional reglada de Catalunya ha ocupat bona part de la meva vida laboral dels tres últims anys. Són moltes les reflexions que he anat acumulant i d’altres que espero atresorar des d’una visió un xic més llunyana de l’actual. Hi ha, però, algunes primeres notes (no pas les més importants), que he pres al llarg d’aquests anys, que relaciono a continuació. Aquestes reflexions no formen part del cos de l’avaluació, són, per tant, anotacions estrictament personals (les reflexions qualitatives) preses durant el procés o d’elaboració pròpia (dades quantitatives).
1. Habitualment, es fan servir bastants llocs comuns alhora de parlar de la formació en relació amb l’ocupació. Llocs comuns que m’atreveixo a posar en dubte:
• “El mercat de treball demanda, cada cop més, major formació”. El resultat de l’avaluació no confirma aquest apriorisme. Tan sols els llocs de treball “selectes” exigeixen alta formació.
• “La formació professional ha de donar resposta a les demandes de l’empresa”. L’avaluació considera que seria més coherent actuar a la vegada des de múltiples fronts, implicant-hi el sistema educatiu-formatiu, el mercat de treball, el sistema de protecció social...
• “A més formació, millor ocupació”. L’avaluació ha demostrat clarament que l’alternança estudi-treball consolida la formació i l’ocupació del jovent. La formació professional “sola” no és l’únic valor afegit per apujar les oportunitats d’ocupació.
• “A més formació, feina de més qualitat”. De nou, l’avaluació no confirma aquesta frase feta: el 45% del jovent graduat en cicles formatius té contracte temporal.
2. Algunes dades significatives de la FP catalana i comparada amb alguns països de la UE amb relació a la formació contínua dels graduats:
• Àmbits formatius:
- Especialització: 24%
- RRHH, riscos: 17%
- Llengües estrangeres: 16%
- Logística: 15%
- Serveis a empreses: 11%
- Comercial: 10%
- TIC: 7%
• Raons de no haver realitzat formació contínua:
- No oferta de l’empresa: 34%
- No selecció per part de l’empresa: 12%
- Treball en microempresa: 13%
- Activitat massa específica (rutina): 12%
- Conjuntura econòmica desfavorable: 8%
• Percepció sobre el tipus de formació a realitzar en el futur:
- Llengües estrangeres: 26%
- Tècnica de l’especialitat: 24%
- Gestió, logística: 16%
- RRHH, riscos: 15%
- TIC: 13%
- Comercial: 8%
- Serveis a empreses: 7%
• Formació realitzada fora del temps de treball:
- Alemanya: 83%
- Espanya: 80%
- Anglaterra: 78%
- França: 64%
• Subjecte que finança la formació: autofinançament / empresa
- Alemanya: 60% / 40%
- Espanya: 57% / 37%
- Anglaterra: 55% / 38%
- França: 35% / 36%
[Les dades quantitatives comparades han estat preses de l’Observatoire Cegos].