lunes, 10 de diciembre de 2012

Cinc tesis sobre la formació professional espanyola (i catalana, ves per on)


Tesi 1:
La formació professional pateix problemes interns que només es poden eliminar quan l’FP sigui veritablement emmarcada en el MEC (Marc Europeu de Qualificacions) i dotada del corresponent CEC (Certificat Europeu de Qualificació).
Tesi 2:
En introduir-se en la UE la lliure circulació de persones, s’ha de formar treballadores i treballadors per a inserir-se en el mercat de treball europeu (i, per tant, global).
Tesis 3:
L’FP serà considerada pels empresaris i per la societat en general com un instrument amb valor:
quan la seva qualitat sigui contrastable en la pràctica,
• quan el títol atorgat sigui comprensible,
• quan gaudeuxi de bona reputació, és a dir, quan legislativament s’acabi amb la dicotomia via acadèmica/via professional,
• quan formi part de la trilogia formació/recerca/innovació.
Tesi 4:
La formació professional:
• no és comprensiva, és a dir, no està destinada a tothom,
• manca d’autoritat intrínseca, és a dir, té valor compensatori, car està adreçada als menys intel·ligents,
• està considerada com un instrument de la política social (objectiu: reduir l’atur) i no pas com un instrument de la política econòmica i de la política educativa.
Tesi 5:
Una formació professional sòlida depèn d’un bon acord i col·laboració entre la política i l’economia, i entre els empresaris i els treballadors.