Tesi
1:
La
formació professional pateix problemes interns que només es poden eliminar quan
l’FP sigui veritablement emmarcada en el MEC (Marc Europeu de Qualificacions) i
dotada del corresponent CEC (Certificat Europeu de Qualificació).
Tesi
2:
En
introduir-se en la UE la lliure circulació de persones, s’ha de formar
treballadores i treballadors per a inserir-se en el mercat de treball europeu (i, per tant, global).
Tesis
3:
L’FP
serà considerada pels
empresaris i per la societat en general com un instrument amb valor:
• quan
la seva qualitat sigui contrastable en la pràctica,
• quan el títol atorgat
sigui comprensible,
• quan gaudeuxi de bona
reputació, és a dir, quan legislativament s’acabi amb la dicotomia via
acadèmica/via professional,
• quan
formi part de la trilogia formació/recerca/innovació.
Tesi
4:
La
formació professional:
• no és comprensiva, és a
dir, no està destinada a tothom,
• manca d’autoritat
intrínseca, és a dir, té valor compensatori, car està adreçada
als menys intel·ligents,
• està considerada com un
instrument de la política social (objectiu: reduir l’atur) i no pas com un instrument
de la política econòmica i de la política educativa.
Tesi
5:
Una
formació professional sòlida depèn d’un bon acord i col·laboració entre la política
i l’economia, i entre els empresaris i els treballadors.